Skip to main content

4 Tumbuhan Istimewa Dunia Ada Dalam Vivix


Vivix tidak asing lagi dengan rakyat Malaysia.

Ada yang katakan ia minuman tonik ajaib yang boleh membantu 1001 penyakit.

Masakan tidak, ia satu-satunya minuman yang dapat menembusi hingga selular sel (DNA).

Mari kita kenali setiap bahan utama di dalam Vivix. Supaya kita faham bagaimana ia bertindak secara semulajadi tanpa bantuan steroid.


4 Bahan Istimewa Utama dalam Vivix

Anggur Muskadin



Jenis anggur ini sangat special. Maaf memang tiada di Malaysia, kalau ada terjumpa pun ia diimport dari luar negara dengan harga 100g boleh cecah ratusan dolar.

Salah satu keistimewaan yang ketara ialah ia tumbuh dengan jumlah kromosom ganjil. Ia mempunyai jumlah kromosom lebih satu dari jumlah kromosom anggur biasa. Saiznya juga berbeza; lebih besar dan boleh mencecah saiz sebiji bola golf!

Antara keistimewaan anggur muskadin adalah:
  • Kaya dengan fiber. Fiber diperlukan untuk memudahkan penghadaman. 1 biji anggur muskadin bersamaan 5x lebih fiber. Maka ia sangat sesuai diambil oleh pesakit buasir.
  • Nilai kalori yang lebih rendah. Orang yang ingin diet pasti suka.
  • Tinggi antioksidan untuk melawan radikal bebas. Sangat bagus bagi menghalang sel kanser dari merebak. (sumber: American Institute of Cancer Research)
  • Mengandungi 2x lebih kandungan vitamin c berbanding anggur biasa.

Polyganum Cuspidatum



Bukan sedar daun biasa. Nama lainnya adalah Japanese Knotweed. Menurut kepercayaan orang cina, tumbuhan ini digunakan untuk merawat penyakit bronkitis, jaundis, tekanan darah, jantung dan juga masalah haid yang tak stabil.

  • Ibu kepada Resveraterol. Apa Itu Resveraterol? Semak sini. Dimana ia juga adalah agen antioksidan yang melawan radikal bebas. Isitimewanya lagi resveraterol ini bersifat anti kulat, anti radang, anti bakteria dan anti viral.
  • Agen Pelambat Penuaan. Bukan muda tak tua tua. Resveraterol di dalamnya berfungsi mengaktifkan agen pelindung sel sambil baiki sel rosak. Tak hairanlah pengamal vivix nampak 10 tahun lebih muda dari usia.
  • Sangat berguna untuk lelaki mati pucuk di mana berpunca dari salur darah yang sempit ataupun tersumbat.
  • Memberi tenaga pada sel. Untuk wanita pula, bila sel bertenaga, telur (ovum) berupaya berpecah (split) dengan jayanya. Sekaligus meningkatkan peluang untuk hamil.
  • Meningkatkan metabolisme badan. Sesuai untuk pengamal yang inginkan kurangkan berat badan.

Elderberry


Kenapa tak guna je blueberry? Cranberries? Strawberries? Tentu sekali elderberry miliki sifat lebit hebat. 

Ya, ia mengandungi flavonoid. Ia bertindak mengawal keradangan (inflammation). Contoh seperti pesakit gout, ia boleh mengurangkan sakit bengkak kaki itu.

  • Bagus untuk demam, batuk dan badan lesu. Ia boleh mengurangkan 505 dari simptom yang datang.
  • Beruapaya meningkatkan sistem imun kerana kandungan antioksidan yang tinggi.
  • Menurut kajian yang dilaporkan oleh The Journal of International Medical Research, pesakit yang alami selesema dan diberikan Jus elderberi sembuh dalam 3 hari berbanding makan ubat batuk yang sembuh dalam masa 7 hari. 
  • Merangsang pengeluaran cytokins dimana ia adalah salah satu protein yang mengawal tindakbalas sistem imun kepada peyakit dan jangkitan.

Lobak Ungu


Bukan lobak merah ya, lobak ungu. Ada di pasaran di bahagian Organik biasanya, boleh semak harganya per 100 gram. 

Ia juga bukan calang-calang. Banyak khasiat yang terkandung di dalam lobak ungu, di antaranya:-

  • Mengandungi tinggi antocianin. Ia adalah pigmen yang membuatkan lobak ini berwarna ungu dan semestinya kandungan antioksidannya juga lebih tinggi berbanding lobak oren biasa.
  • Seperti anggur muskadin, lobak ungu mengandungi kalori rendah, kaya fiber, vitamin K, vitamin C dan potassium.
  • Ianya adalah anti carcinogen atau bahasa mudahnya agen anti-kanser. Kajian dari Department of Nutrition & Food Science di University of Maryland mendapati antocianin berupaya menghalang sel kanser dari tumbuh.
  • Sangat bagus untuk pesakit sendi (Rheumatiod Arthritis) yang berupaya mengurangkan bengkak.
  • Bagus untuk mata.
  • Merendahkan kolestrol jahat di dalam badan.
  • Bermanfaat untuk pesakit kencing manis. Seperti yang kita tahu biasanya pesakit kencing manis mengalami kerosakan pada pembuluh darah. Bila dah rosak, ia menyebabkan kandungan gula dalam darah pun naik. Jadi antocianin inilah yang datang perbaiki, menguatkan dan melancarkan saluran darah. Sekaligus bacaan gula dalam darah kembali normal.



Bagaimana?

Best kan! 

Jika nak dapatkan bahannya sendiri memang susah. Syukur dah difomulasikan. Diuji secara klinikal terbukti vivix lebih hebat10x ganda dari resveraterol. Malah ia sudah pun dipatenkan di farmaseutikal antarabangsa. Tiada yang lain.



Comments

Popular posts from this blog

Paru-paru Berair | Cara Keluarkan Air Dari Paru-paru Secara Alami

Paru-paru adalah sistem pernafasan bagi tubuh seseorang. Iaitu tempat untuk proses pernafasan berlaku dimana ia mengawal udara keluar dan masuk. Udara masuk adalah oksigen dan paru-paru keluarkan karbon dioksida. Seperti namanya, paru-paru berair, ia bermaksud pesakit mengalami kesukaran bernafas akibat lebih cecair di antara paru-paru dan dada. Paru-paru berair juga merupakan sejenis sakit radang paru-paru. Biasanya ia digambarkan sebagai radang parenchyma/ alveolar paru-paru dan cecair memenuhi alveolar luar biasa. Alveoli merupakan sak mikroskopik dipenuhi udara dalam paru-paru yang bertanggungjawab bagi menyerap oksigen dalam atmosfera Bumi. Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai keadaan; termasuk jangkitan dari bakteria, fungus, virus atau parasit, dan kecederaan fizikal oleh paru-paru. Dari Mana Datang Cecair Di Dalam Paru-paru? Cecair sebenarnya memang wujud di antara paru-paru dan dada sebagai pelincir untuk mengelakkan pergeseran. Kuantiti yang sedikit

Cara Elak Tanda-Tanda Vertigo Dari Berulang, Saya TakNak Kena Cucuk Lagi!

Saya teringat lagi kejadian setahun lepas, suami saya sedang hadiri kelas agen takaful nya, tiba-tiba saya dapat call darinya yang dia nak saya ambil dia balik. Suaranya agak cemas, tak sempat bertanya banyak dia putuskan talian! Mujur tak jauh dari kawasan rumah, hanya ambil masa 30minit sampai ke sana. Dia dah tersadai di tepi kereta dengan pegang beg plastik dengan muka pucat. Rupanya dia alami pening yang teramat dan non-stop muntah. Terus saya pandu laju ke hospital shah alam bahagian kecemasan. Doktor cek semua termasuklah jantung dan tekanan darah, alhamdulillah bacaan cantik. Dia diberi injection katanya untuk hilangkan sakit. Juga dimasukkan air untuk tenaga disebabkan banyak muntah tadi. Tak lama lepas tu, doktor benarkan suami pulang dan disimpulkan yang suami saya ada kaitan dengan masalah keseimbangan badan. Apa itu Sakit Vertigo? Vertigo ini berlaku bila rasa pening dan berputar. Bukan pening biasa, pesakit akan merasakan sekililingnya berputar dalam

Atasi Masalah Kayap dengan Cepat Tanpa Meninggalkan Parut

Sakit kulit kayap bukanlah seperti sakit kulit biasa seperti ruam, gatal, eczema dan sebagainya. Ia membuatkan pesakit merasa bisa, mencucu-cucuk dan rasa terbakar seluruh badan. Sehinggakan ada beberapa pesakit tidak mampu berjalan. Jika kayap ular, orang tua kata jika ia bersambung boleh membawa maut. Wallaua'lam. Tapi mudah kata ia tidak boleh diambil enteng.  Punca Kayap Kayap merupakan sejenis penyakit kulit yang berpunca dari virus varicella zoster. Nama saintifik kayap adalah herpes zoster. Ianya boleh menyerang urat saraf jika tidak dirawat dengan segera. Bagi orang muda, kayap biasanya akan lebih cepat sembuh berbanding orang berusia. Kerana bila menjangkau usia lanjut, sistem imun badan sudah semakin lemah dan mengambil masa lebih lama untuk pulih sepenuhnya. Kayap ada pelbagai jenis, yang biasa jumpa adalah kayap ular dimana biji-biji kecil berisi air bisa dan nanah mulai tumbuh di mana-mana anggota badan. Mula-mula ramai yang ingatkan gatal biasa